AUTEURSRECHT OP FOTO’S – 10 GEBODEN
1. Respecteer het auteursrecht op foto’s.
2. Vraag altijd toestemming aan de fotograaf als je een foto wilt gebruiken.
3. Vertrouw niet op de mededeling van anderenk. Alleen de fotograaf kan
toestemming geven voor gebruik van een foto.
4. Maak altijd duidelijke afspraken over het gebruik en de vergoeding.
5. Gebruik een foto alleen voor de afgesproken doeleinden.
6. Probeer altijd de maker van een foto te achterhalen. Gebruik een foto niet als
je niet weet wie de maker is.
7. Vermeld altijd de naam van de fotograaf bij een foto.
8. Bewerk of verknip een foto niet zonder toestemming van de fotograaf.
9. Let op de rechten die anderen op de foto kunnen hebben. Vraag ook hen
toestemming voor gebruik.
10. Geef de fotograaf altijd een bewijsexemplaar van de publicatie.

© Over Copyright & Auteursrecht, oftewel het gebruik van door mij gemaakte foto's
zowel online of anders

ARTIKEL 1 Dave Wuyts Fotografie, gevestigd te Lanaken, ondernemingsnummer
1012410081   ,
wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als fotograaf.
2. De wederpartij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als klant.
3. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst van de opdracht op grond
waarvan fotograaf tegen betaling van honorarium en kosten jegens klant
werkzaamheden voor klant verricht en waarbij de algemene voorwaarden van
toepassing zijn verklaard.
ARTIKEL 2 TOEPASSELIJKHEID ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden,
overeenkomsten en levering van diensten en producten door of namens fotograaf
waarop hij deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze
voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene
voorwaarden. Fotograaf is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te
wijzigen indien hij dit nodig acht. In
een dergelijk geval zal zij een nieuwe versie van de algemene voorwaarden
toezenden. Indien de
nieuwe versie een ingrijpende wijziging bevat die nadelige gevolgen heeft voor de
klant, heeft de
klant het recht de overeenkomst te ontbinden.
3. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de zakelijke klant wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op de door fotograaf in het kader
van de overeenkomst ingeschakelde derden.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig
moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het
overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.ARTIKEL 3 TOTSTANDKOMING
1. Indien in de offerte geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt het aanbod na 7
kalenderdagen. Een aanbod dient te allen tijde schriftelijk te worden bevestigd.
2. Bij acceptatie van het aanbod, wordt automatisch akkoord gegaan met deze
algemene voorwaarden.
3. Fotograaf kan niet aan zijn aanbod worden gehouden indien de klant
redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
4. Al hetgeen buiten het aanbod wordt geleverd, wordt beschouwd als meerwerk en
als zodanig gefactureerd.
ARTIKEL 4 TARIEVEN EN BETALINGEN
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de
overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
2. In de offerte staat het gebruikelijke uurtarief of dagtarief van fotograaf met geschat
aantal uren vermeld. Eventuele overige bijkomende kosten, zoals locatiehuur en een
album, worden apart vermeld. Nabestellingen, evenals meerwerk door een wijziging
in de overeenkomst of wijziging in de standaard stijl van fotograaf en reiskosten
zullen apart worden gefactureerd.
3. Fotograaf is gerechtigd een aanbetaling te verzoeken. Voor een bruiloft staat een
reservering pas vast na het voldoen van de aanbetaling. Tenzij anders
overeengekomen, wordt het overige deel van de betaling in 1 x voldaan. Fotograaf is
gerechtigd de overeenkomst op te schorten tot de gehele betaling is voltooid. Foto’s
zullen niet worden geleverd voor de gehele betaling is voldaan.
4. In geval van een fotoalbum zal pas tot ontwerp en bestelling worden overgegaan
na volledige betaling van het factuurbedrag.
5. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen tarieven zijn
gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Fotograaf heeft het recht de
vergoedingen op enig moment, wanneer gewijzigde omstandigheden dit verlangen,
aan te passen. Indien hij dit doet binnen 3
maanden na het aangaan van de overeenkomst, heeft de particuliere klant het recht
op
ontbinding van de overeenkomst.
6. Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij
partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een
andere betaaltermijn vermeld is.
7. Indien de klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is deze van
rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare
bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de klant in verzuim is tot aan het
moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
8. Indien de klant in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen,
komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening
van de klant.
9. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant
zijn de vorderingen van fotograaf onmiddellijk opeisbaar en komen eventueel reeds
verleende licenties
onmiddellijk te vervallen.ARTIKEL 5 INFORMATIEVERSTREKKING KLANT
1. Klant stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig
beschikbaar aan fotograaf.
2. Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter
beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
Fotograaf zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
3. Klant vrijwaart fotograaf voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan
het in dit artikel gestelde.
4. Stelt klant niet of niet tijdig de verlangde gegevens beschikbaar en loopt de
uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit
voortvloeiende extra kosten voor rekening van klant.
ARTIKEL 6 UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
1. Fotograaf voert opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Hij is niet
aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat klant beoogde. Klant dient
op de hoogte te zijn van de standaard stijl van fotograaf.
2. Klant dient de omstandigheden zo gunstig mogelijk te maken voor fotograaf tijdens
een shoot.
3. Indien een bepaalde locatie voor de shoot is gewenst door klant, is deze
verantwoordelijk voor het regelen van de locatie en de bijbehorende kosten, tenzij
anders overeengekomen.
4. Indien fotograaf tijdens uitvoering van de overeenkomst tegenwerking ondervindt
door derde partijen, kan zij niet aansprakelijk worden gehouden door verminderde
resultaten als gevolg hiervan.
5. Indien klant niet tevreden is met de geleverde foto’s door de locatie, zichtbare
weersomstandigheden, kledingkeuze, bewerking of andere factoren die vooraf
kenbaar waren, of situaties die vallen onder artikel 9 van deze voorwaarden, zijn
geen reden een shoot kosteloos opnieuw te doen.
6. Wanneer fotograaf een bruiloftsreportage vastlegt dient klant zorg te dragen voor
de benodigde maaltijden. Indien de bruiloft op meer dan een uur reisafstand ligt
vanuit locatie van fotograaf dient klant tevens te zorgen voor een hotelovernachting
voorafgaand aan de dag van de bruiloft.
7.Fotograaf is bevoegd derden in te schakelen bij de uitvoering van haar
werkzaamheden.
8.Fotograaf kan niet garanderen dat elk moment wordt vastgelegd.
ARTIKEL 7 WIJZIGING EN ANNULERING
1. In het geval van onvoorziene omstandigheden heeft fotograaf de mogelijkheid een
shoot te onderbreken of verplaatsen. Van onvoorziene omstandigheden is onder
meer sprake in geval van ziekte, extreme weersomstandigheden en omstandigheden
die zich voordoen met betrekking tot materialen welke voor een behoorlijke uitvoering
van de overeenkomst noodzakelijk zijn. Fotograaf maakt een wijziging zoals bedoeld
in dit lid zo spoedig mogelijk kenbaar aan klant. Indien mogelijk zullen partijen een
nieuwe datum overeenkomen. Indien er niet tot een gezamenlijke oplossing kan
worden gekomen, worden de reeds gedane betalingen terugbetaald aan de klant en
zal fotograaf helpen door het aandragen van beschikbare fotografen binnen haarprofessionele netwerk. De klant dient een nieuwe overeenkomst te sluiten met de
vervangende fotograaf en er kan dan ook niet gegarandeerd worden dat dezelfde
prijzen zullen worden gehanteerd of onder dezelfde voorwaarden worden gewerkt,
tenzij anders overeengekomen.
Fotograaf heeft het recht de overeenkomst te beëindigen wanneer nieuwe feiten of
omstandigheden ontstaan, waardoor er sprake is van een verstoring van de
vertrouwensrelatie.
Fotograaf is in een dergelijk geval niet gehouden tot een schadevergoeding.
In geval van slecht weer is fotograaf bevoegd om tot 1 kalenderdag voorafgaand aan
de shoot
deze te verzetten.
Indien klant een golden hour shoot heeft geboekt en de shoot plaatsvindt op een
bewolkte dag, is dit geen reden de shoot kosteloos te verzetten of annuleren, tenzij
anders overeengekomen.
2. Annulering door de klant voor een shoot is enkel schriftelijk mogelijk. Klant kan de
overeenkomst gesloten op afstand tot 14 kalenderdagen na het sluiten van de
overeenkomst kosteloos ontbinden, tenzij de werkzaamheden binnen de eerder
genoemde 14 dagen volledig zijn uitgevoerd, of de overeenkomst b2b is aangegaan.
Buiten de wettelijke bedenktijd gelden, tenzij anders overeengekomen, de volgende
annuleringsvoorwaarden:
Indien klant te laat aanwezig is op locatie, komt die tijd te vervallen.
ARTIKEL 8 OVERMACHT
1. In geval van overmacht zijn partijen gerechtigd de overeenkomst te onderbreken of
verplaatsen. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de
overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar
partijen redelijkerwijs geen invloed op uit kunnen oefenen, zoals ziekte, ongevallen,
brand, een pandemie, epidemie of overheidsmaatregelen.
2. In geval van een b2c overeenkomst kan klant niet verplicht worden de
overeenkomst te verplaatsen. De verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst
worden opgeschort, zolang partijen niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen.
Wanneer deze situatie zich voordoet, zoeken partijen samen naar een oplossing.
Wanneer de situatie voortduurt zonder passende oplossing, hebben beide partijen
het recht de overeenkomst te ontbinden zonder ongedaan making. De tot dan toe
gemaakte kosten en gewerkte uren worden opeisbaar.
3. In het geval van en b2b overeenkomst zijn partijen gehouden de werkzaamheden
te
verplaatsen. De betalingsverplichting blijft in stand, tenzij anders overeengekomen.
4. Wanneer klant de overeenkomst wil verplaatsen wegens een pandemie of
epidemie, maar
overheidsmaatregelen de voortzetting van de overeenkomst, al dan niet in
aangepaste vorm, niet
onmogelijk maken, is fotograaf gerechtigd de kosten die samengaan met de
verplaatsing in
rekening te brengen.ARTIKEL 9 AANSPRAKELIJKHEID SCHADE
1. Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst,
tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
2. Fotograaf is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is uitgegaan van
door of namens klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
3. Fotograaf is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadigingen van
persoonlijke eigendommen van klant gedurende een shoot op locatie.
4. Fotograaf kan niet aansprakelijk worden gehouden voor kleurafwijkingen op niet-
gekalibreerde beeldschermen en afdrukken die door een ander dan haar worden
geleverd.
5. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor daden en handelingen, daarmee
inbegrepen vertragingen, die door derden en leveranciers zijn veroorzaakt, ook
indien fotograaf een aanbeveling voor deze derden heeft gedaan.
6. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor de weersomstandigheden op de foto.
7. Fotograaf is niet verantwoordelijk voor mankementen aan de content door
oorzaken buiten haar controle evenals voor bestaande achtergronden, storende
elementen of lichtsituaties die een negatieve impact kunnen hebben op de beelden.
8. Fotograaf is tevens niet verantwoordelijk voor het niet bereikbaar zijn van
suggesties door haar aangedragen, waaronder de toegankelijkheid van locaties of
vervoer.
9. Klant is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming en het betalen
van eventuele bijbehorende tarieven om op een bepaalde locatie te shooten.
10. Klant blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het toepassen of uitvoeren van
kennis of handelingen zoals opgedaan tijdens een overeenkomst.
11. Klant is verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van alle
aanwezigen om gefotografeerd te worden tijdens een shoot op een openbare
locatie.
12. Klant is zelf verantwoordelijk voor het maken van een back-up van de digitaal
aangeleverde bestanden.
13. In geval door klant schade wordt toegebracht aan apparatuur tijdens een shoot,
is de klant gehouden de vervangingswaarde te vergoeden.
14. Indien een SD-kaart van fotograaf corrupt gaat voordat de foto’s zijn geleverd,
kan de shoot kosteloos opnieuw worden gedaan. Fotograaf is in een dergelijk geval
geen schadevergoeding verschuldigd.
15. In het geval dat fotograaf een schadevergoeding verschuldigd is aan klant voor
het veroorzaken van directe schade, bedraagt de schade niet meer dan tweemaal
het bedrag dat door haar in rekening is gebracht, tenzij redelijkheid en billijkheid
anders bepaalt.
16. Klant vrijwaart fotograaf tegen alle aanspraken van derden die verband houden
met de door haar geleverde diensten en producten.
ARTIKEL 10 AUTEURSRECHT, LICENTIE EN PUBLICATIE
1. De rechten op de door fotograaf aan klant ter beschikking gestelde materialen en
content berusten bij fotograaf. Het is klant nadrukkelijk niet toegestaan het materiaal
en verstrekte documentatie te verveelvoudigen, openbaar te maken of aan derden
beschikbaar te stellen buiten de verleende licentie zonder voorafgaande
toestemming.
2. Klant komt een publicatierecht toe, inzake het vooraf overeengekomen, van foto’sna volledige betaling van het factuurbedrag. Foto’s mogen niet worden gebruikt voor
andere doeleinden dan vooraf overeengekomen, zonder aanvullende licentie aan te
schaffen.
3. Indien foto’s commercieel gebruikt wensen te worden, dient de leverancier
toestemming te verkrijgen van fotograaf. Foto’s mogen niet worden ingestuurd voor
wedstrijden, tenzij anders overeengekomen.
4. Klant is niet gerechtigd aangeleverd beeldmateriaal te bewerken of uit te snijden.
Dit omvat tevens het plaatsen van tekst over foto’s of het gebruiken van (Instagram)
filters.
5. Klant dient, bij gebruik van aangeleverde foto’s op social media, naam van
fotograaf te vermelden tenzij anders overeengekomen.
6. Elke handeling in strijd met het in lid 1 tot en met 5 van dit artikel gestelde wordt
gezien als in-breuk op het auteursrecht.
7. Bij inbreuk komt fotograaf een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal
de door haar gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm
van gebruik, zonder enig recht te verliezen op vergoeding van overige geleden
schade.
8. Met het aangaan van de overeenkomst geeft klant fotograaf toestemming het
beeldmateriaal te gebruiken voor advertenties, social media, tijdschriftartikelen,
drukwerk, beursmateriaal, portfolio en demonstratiemateriaal, tenzij hier voorafgaand
aan de shoot uitdrukkelijk bezwaar tegen wordt gemaakt.
ARTIKEL 11 BIJZONDERE BEPALINGEN
1. Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie
die zij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. Klant wordt voor meer
informatie verwezen naar de privacyverklaring.
2. Fotograaf behoudt het recht om een deel van een shoot te annuleren in het geval
van seksuele intimidatie, pesterijen, geweld, bedreiging of ander ongewenst gedrag
door klant of aanwezigen. In geval de shoot hierdoor niet worden voltooid, kan klant
geen aanspraak maken op terugbetaling van het reeds betaalde bedrag.
ARTIKEL 14 LEVERING
1. Fotograaf spant zich in de gewenste foto’s zo spoedig mogelijk aan te leveren.
Hierbij dient de geschatte leveringstermijn die partijen overeenkomen in acht te
worden genomen. Aan deze schatting kunnen echter geen rechten worden ontleend.
2. Fotograaf maakt en bewerkt foto’s naar eigen inzicht. Geselecteerde foto’s worden
bewerkt volgens de normale standaarden. Klant verklaart bekend te zijn met de stijl
van fotograaf. Aanvullende wensen van klant leveren meerwerk op en zullen als
dusdanig worden gefactureerd.
3. Foto’s worden in hoge resolutie verzonden. Na ontvangst van de foto’s is klant zelf
verantwoordelijk voor het maken van een back-up.
5. Fotograaf is niet gehouden om niet geselecteerd en/of onbewerkt (RAW)
fotomateriaal aan te leveren.
ARTIKEL 15 FOTOALBUMS
1. Het is niet mogelijk om aangeschafte fysieke fotoproducten, besteld bij fotograaf,te ruilen en/of retourneren. De producten worden op maat gemaakt. Klant stemt er
uitdrukkelijk mee in dat hij hierdoor afstand doet van het recht gebruik te maken van
bedenktijd en het recht de overeenkomst te herroepen.
2. Voor het maken van albums worden ontwerpkosten, drukkosten en verzendkosten
in rekening gebracht, tenzij anders overeengekomen.
3. Op fotoalbums zijn de garantiebepalingen van de fabrikant van toepassing.
4. Een mini album dat zit inbegrepen bij een bruiloftsreportage wordt geheel naar
inzicht van fotograaf samengesteld. Voor overige albums kiest klant kiest zelf de
gewenste foto’s voor in het album, waarna de fotograaf de indeling van de inhoud
maakt. Klant komt het recht toe tot twee re-visierondes na een concept ontwerp.
Eventuele revisies dienen binnen 14 kalenderdagen te worden aangegeven.
5. Toegestane revisies bevatten het geheel verwijderen van twee aaneengesloten
pagina’s of het vervangen van individuele foto’s voor een foto met dezelfde
verhouding. Overige wijzigingen, of wijzigingen buiten de twee inbegrepen
revisierondes, worden beschouwd als meerwerk en zullen als dusdanig worden
doorberekend.
6. Na goedkeuring van de klant, of bij het uitblijven van feedback binnen 14 dagen,
wordt het ontwerp geacht goedgekeurd te zijn en naar een externe drukker gestuurd.
Hierna zijn geen wijzigingen meer mogelijk.
ARTIKEL 16 KLACHTEN
1. Klant is verplicht om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten
en producten binnen 5 werkdagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk en
gemotiveerd kenbaar te maken aan fotograaf. Klachten tijdens een shoot dienen
direct bij het zien van een preview kenbaar te worden gemaakt, zodat deze klachten
op het moment zelf hersteld kunnen worden.
2. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de klant geen
absoluut recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
3. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.
ARTIKEL 17 GESCHILBESLECHTERING
1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
2. Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste
hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Geschillen
zullen enkel worden beslecht in het arrondissement waarin fotograaf is gevestigd,
tenzij een wettelijke verplichting anders bepaalt.
3. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn
van alle vorderingen en verweren jegens fotograaf en betrokken derden 12 
maanden.
© Copyright Dave Wuyts Fotografie
Back to Top